tamrin3

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی

ممکن است به‌خاطر یک حادثه، اسکلت یا عضلات شما آسیب دیده باشد. در این صورت پزشک ارتوپد شما می‌تواند از راهکارهای مختلفی در جهت بهبود شما بهره ببرد. تمرین درمانی یکی از آن‌ها است که همراه با خود مزایای متنوعی دارد. به‌طورکلی اهداف مختلفی پشت تمرین درمانی در فیزیوتراپی وجود دارند. به‌عنوان‌مثال فرد آسیب‌دیده می‌تواند سطح قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری و همچنین سلامت فیزیکی خود را به دست بیاورد.

زمانی که ماهیچه‌ها، مفاصل و به‌طورکلی عضلات آسیب می‌بینند، فرد نمی‌تواند کارهای روزمره خود را مانند قبل انجام دهد. در این شرایط پزشک به‌جای دخالت‌دادن دارو، از راه محافظه‌کارانه دیگری بهره می‌برد که یکی از آن‌ها فیزیوتراپی است. این فرایند باعث کاهش درد می‌شود و همچنین قدرت قسمت‌های آسیب‌دیده را نیز بر می‌گرداند. در ادامه به‌صورت کامل‌تر به بررسی تمرین درمانی خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از تمرین درمانی برای برطرف‌کردن مشکلات

امروزه فیزیوتراپ‌ها از روش‌های متنوع برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند. تمرین درمانی یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود است. با کمک تمرین درمانی در فیزیوتراپی می‌توان باعث تسکین درد شد و عملکرد همیشگی را بار دیگر بازیابی کرد.

در این روش بر اساس نیازهای فردی تمرین‌های مختلفی طراحی خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به تمرینات تمرینی تقویتی، کششی و افزایش‌دهنده تحرک اشاره داشته باشیم. استفاده از این‌ روش همراه با مزایای مختلفی است که در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزیت اول: افزایش سطح تناسب‌اندام

اولین مزیتی که تمرین درمانی در افراد می‌تواند ایجاد کند، افزایش سطح تناسب‌اندام است. تمریناتی که در فیزیوتراپی به شما داده می‌شوند، این قابلیت را دارند به ارائه یک رویکرد جامع به‌منظور تسکین میزان درد بپردازند. علاوه بر اینکه تمرینات موضع آسیب‌دیده را رفع می‌کنند، این توانایی را دارند سلامت قلب و ریه شما را نیز تضمین کنند؛ ازاین‌رو با یک تیر می‌توانید چندین نشان را مورد هدف قرار دهید.

مزیت دوم: داشتن بدن قوی‌تر

با تمرین درمانی در فیزیوتراپی می‌توانید از یک بدن قوی‌تر بهره‌مند شوید. یک برنامه ورزشی برای شما طراحی خواهد شد که از طریق آن می‌توانید قدرت کل بدنتان را بهبود ببخشید و برای انجام فعالیت‌های روزانه وضعیت و توانایی بهتری داشته باشید.

مزیت سوم: کاهش خطر آسیب مجدد

زمانی که بدن شما قوی است، به این معنا بوده که از ثبات بیشتری نیز برخوردار است. اگر در رشته ورزشی خاصی فعالیت می‌کنید و یا در شغل ویژه‌ای مشغول هستید که احتمال آسیب‌دیدن شما زیاد است، با تمرین درمانی می‌توانید امکان آسیب مجدد را به حداقل برسانید؛ زیرا تمامی نواحی عضلات آسیب‌دیده به‌اندازه کافی تقویت شده‌اند.

مزیت چهارم: بهبود سطح خلق‌وخو و انرژی

اگر تحرک کمی دارید و در روز فعالیت چندانی را به ثبت نمی‌رسانید، احتمال ورود به مارپیچ افسردگی، اضطراب و استرس در شما تقویت خواهد شد. زمانی که زندگی شما حالت محدود به خود بگیرد و شما بی‌تحرک باشید، کمتر می‌توانید به تسکین خود بپردازید. در واقع دنبال‌کردن روش‌های درمانی برای شما سخت‌تر خواهد بود.

زمانی که دنبال تمرین درمانی در فیزیوتراپی باشید، اندورفین در بدن شما آزاد خواهد شد. اندورفین مسکن طبیعی بدن به‌حساب می‌آید و یک عامل کمک‌کننده در بهبود سطح انرژی شما خواهد بود؛ ازاین‌رو اگر می‌خواهید فعال‌تر باشید و سطح خلق‌وخو و انرژی خود را نیز افزایش دهید، استفاده از ورزش‌درمانی را به‌هیچ‌عنوان از یاد نبرید.

مزیت پنجم: وابستگی کمتر به دارو

آخرین مزیتی که قصد داریم به آن بپردازیم وابستگی کمتر به دارو است. ازآنجایی‌که تمرین درمانی یک روش کاملاً طبیعی برای تسکین درد به شمار می‌رود، می‌تواند به‌خوبی درمان‌کننده منبع درد باشد. استفاده از دارو تنها به پوشاندن علائم درد کمک می‌کند.

همین موضوع باعث خواهد شد مصرف قرص و دارو برای شما تبدیل به یک عادت روزمره شود که این مورد عوارض جبران‌ناپذیری را برای شما در پی خواهد شد. اگر یک برنامه ورزشی را در فیزیوتراپی دنبال کنید، وابستگی شما به دارو کمتر خواهد شد و می‌توانید از گزینه‌های بهتری برای تسکین درد خود بهره ببرید.

با آیا با وسایل تمرین درمانی در فیزیوتراپی آشنایی دارید؟

برای دنبال‌کردن تمرین درمانی در فیزیوتراپی باید به انواع وسایل دسترسی داشته باشید. هرکدام از این وسیله‌ها کاربرد مخصوصی دارند. از مهم‌ترین و بهترین وسایلی که می‌توانید در مراکز مربوطه از آن‌ها استفاده کنید، گزینه‌های زیر را شامل می‌شوند:

  • برای تمرین درمانی می‌توان از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کرد.
  • در تمرین‌های گردنی استفاده از انواع رولر پیشنهاد می‌شود.
  • برای درمان بیماری‌های نخاعی می‌توان نسبت به استفاده از استندینگ فریم اقدام کرد.
  • کمردرد نیز در بین افراد با رده‌های سنی مختلف بسیار شایع است. برای اینکه بتواند این درد را کمتر کرد و همچنین باعث افزایش تراکم استخوان شد، می‌توان از استپر استفاده کرد. استفاده از استپر به‌منظور پیشگیری از آرتروز نیز پیشنهاد می‌شود.

اهداف تمرین درمانی چیست؟

تمرین یا ورزش‌درمانی در فیزیوتراپی به‌منظور اهداف مختلفی انجام می‌گیرند؛ از جمله:

  • اولین و مهم‌ترین هدف کاهش درد و التهاب است.
  • با کمک تمرین درمانی می‌توان دامنه حرکتی را مجدد بازیابی کرد و عملکرد جسمی را بهبود بخشید.
  • از دیگر اهداف بهبود استقامت و همچنین تعادل است.
  • دنبال‌کردن تمرین‌های ورزش‌درمانی می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد و در بهبود وضعیت روحی بیمار نیز تأثیرگذار باشد.
  • رسیدن به سطح بهینه حرکت و ازبین‌بردن سفتی مفاصل از دیگر اهداف تمرین درمانی در فیزیوتراپی به‌حساب می‌آیند.
  • برای اینکه بتوان از شدید شدن مشکلات جسمی جلوگیری کرد و نهایت حفاظت را از سیستم عصبی مرکزی داشت، می‌توان تمرین‌های مربوطه را انجام داد.
سخن آخر تمرین درمانی در فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود عضلات بسیار مؤثر واقع شود. این روش مزایای زیادی را با خود به همراه دارد و با کمک تجهیزات گوناگونی به انجام می‌رسد که در این مطلب مهم‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. استارتاپ تراپیتو از جمله مراکزی به‌حساب می‌آید که تمرینات بیماران را به‌خوبی مدیریت و یک ارتباط مستمر را با فیزیوتراپیست و بیمار برقرار می‌کند. اگر سؤالات بیشتری ذهن شما را درگیر کرده‌اند، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما ارتباط برقرار کنید.
برچسب‌ها: بدون برچسب
0