1

تمرینات در منزل نقش موثری در توانبخشی دارد | تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی

امروزه سرعت و کیفیت بهبود مشکلات سلامتی با گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. پزشکی و علوم درمانی همسو با تمامی علوم از پیشرفت تکنولوژی بهره برده‌اند و تغییرات زیادی در حوزه سلامت به ویژه در زمینه فیزیوتراپی به وقوع پیوسته است. اگر تاکنون با مشکلات عضلانی و اسکلتی مواجه شده باشید، حداقل یک ‌مرتبه به فیزیوتراپیست مراجعه کرده‌اید. در این مقاله سعی داریم در رابطه ‌با یکی از مطالب مرتبط با این حوزه یعنی تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

ابزار کار یک فیزیوتراپیست
فیزیوتراپیست‌ها با توجه ‌به مشکلات افراد و بررسی شرایط اختصاصی آن‌ها از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند. این ابزار و تکنیک‌ها عبارت‌اند ‌از:
• منوال تراپی
• الکترو تراپی
• تمرین تراپی
منظور از الکترو تراپی استفاده از تجهیزات و دستگاه‌هایی است که با اشعه یا جریانات برق به بهبود وضعیت سلامتی بیمار کمک می‌کنند. در منوال تراپی فیزیوتراپیست با استفاده از دست‌های خود و تکنیک‌های خاص روند بهبود عضلات را سرعت می‌بخشد.
یکی دیگر از این ابزار در کنار دو نوع دیگر، تمرین تراپی است. تمرینات ورزشی به‌ عنوان یکی از ارکان اساسی این روش به حساب می‌آید. در ادامه به موضوع تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی می‌پردازیم.
تمرینات ورزشی در فیزیوتراپی
تمرینات ورزشی یکی از ارکان اساسی فیزیوتراپی هستند. این تمرینات ورزشی در دو شکل تمرین در هنگام ارائه خدمات توانبخشی و تمرین ورزشی در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیزیوتراپیست هنگام انجام عملیات توانبخشی متناسب با وضعیت سلامتی فرد چند نوع ورزش به او توصیه می‌کند و شخص آسیب‌دیده این حرکات را در طی دوره درمان در مطب و منزل انجام می‌دهد.
تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی
تمرینات ورزشی که برای افراد آسیب‌دیده تجویز می‌شود، متناسب با وضعیت سلامتی آن‌ها است و نواحی که دچار آسیب هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند. ورزش‌های مناسبی برای بهبود وضعیت عضلانی و اسکلتی پا، دست، کمر، گردن و بقیه اندام‌ها وجود دارند. از جمله آثار این نوع تمرینات می‌توان به قدرت و تحمل عضلانی بیشتر، انعطاف بدنی و اندامی بیشتر، عملکرد عضلانی و استخوانی بهتر، کاهش درد و تورم، بهبود و اصلاح دامنه حرکات مفصلی و همچنین کاستن التهاب اشاره کرد.
چه نوع مشکلاتی با تمرینات ورزشی قابل مداوا هستند؟
دامنه مشکلات اسکلتی، عضلانی و حرکتی از گستردگی زیادی برخوردار است. در طول زندگی فرد به دلیل وجود مفاصل و استخوان‌های زیاد، احتمال بروز هر نوع آسیبی وجود دارد. در بسیاری از بیمار‌ها مانند بیماران ارتوپدی، تنفسی، رماتیسمی، بیمارانی که به‌ تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، شکستگی و دررفتگی، پارگی رباط و… تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی به طور واضح قابل‌مشاهده است. مشکلات و بیماری‌هایی که نام ‌برده شد، عمدتاً دردهای غیر قابل ‌تحملی را به شخص وارد می‌کنند.

کیفیت و کمیت تمرینات در منزل
همان ‌طور که گفته شد، چگونگی و کم ‌و کیف حرکات ورزشی متناسب با وضعیت بیمار و شرایط خاص او تجویز می‌شود. بسیار مهم است که همان گونه که به فرد توضیح داده می‌شود، حرکات مورد نظر اجرا شود. گاهی ممکن است به دلیل کم ‌توجهی یکی از حرکات تجویز شده به شکل نادرست اجرا شود و فشار ورزش به اندام و بخش دیگری منتقل شود در این صورت، نه ‌تنها فایده‌ای به بار نخواهد آمد، بلکه موجب آسیب به قسمتی دیگر می‌شود.
به همین دلیل، در انجام تمرینات باید حساسیت بسیاری به خرج داد. در این زمینه نرم‌افزار ترایپتو راهگشای ارتباط میان بیماران و فیزیوتراپیست‌ها است. این نرم‌افزار با ایجاد ارتباط میان بیمار و فیزیوتراپیست کمک می‌کند تا روند درمان به سادگی در خانه طی شود و فرد با انجام درست حرکات و ورزش‌ها سرعت بیشتری در بهبود را تجربه کند.
چرا تمرینات ورزشی مهم هستند؟
توان‌بخشی عملیاتی کند و پیوسته است؛ به همین دلیل، در مدت زمان کوتاه نمی‌توانیم شاهد بروز تغییرات چشمگیری در وضعیت قدرت و ساختار عضلات و اسکلت بدن باشیم. استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا روند بهبود را سرعت بدهید؛ اما این کافی نیست. فرد بیمار باید در طول دوره درمان خود به‌ صورت مداوم ورزش‌های مفیدی را انجام دهد. تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی زمانی قابل مشاهده است که بیماران با حساسیت و جدیت برنامه تمرینی خود را پیگیری کنند.

نتیجه‌گیری
انسان در طول زندگی خود در معرض آسیب‌های متعددی قرار دارد که ممکن است قسمت‌های مختلف بدن مانند مفاصل، عضلات و ساختار اسکلتی را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو، بروز مشکلات و آسیب‌های جسمانی مراجعات و نیاز به متخصصین توانبخشی را افزایش داده است. برای بهبود وضعیت سلامتی باید از تمامی ابزارهای مفید استفاده کرد. یکی از این ابزارهای توانبخشی ورزش در منزل است که با انجام آن شاهد تاثیر تمرینات در منزل در توانبخشی خواهیم بود. در این زمینه نرم‌افزار ترایپتو نقش مؤثری را ایفا می‌کند و درمانگر می‌تواند از انجام درست حرکات توسط بیمار اطمینان حاصل کند.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0