1

درمان ساییدگی زانو با حرکات اصلاحی

آرتروز زانو یا همان ساییدگی زانو بیماری شایعی است که بسیاری از افراد جامعه با آن درگیر هستند؛ به‌طوری‌که تعداد مبتلایان به این بیماری مفصلی در جهان بیش از 300 میلیون نفر گزارش شده ‌است. نکته جالب‌توجه این است که در میان مبتلایان، جوانان و ورزشکاران هم به‌وفور دیده می‌شوند. بسیاری از مبتلایان از درمان ساییدگی زانو با حرکات اصلاحی استفاده می‌کنند و وضعیت خود را بهبود می‌بخشند. در این مقاله درباره برخی از بهترین و پرطرفدارترین حرکات اصلاحی برای بهبود وضعیت ساییدگی زانو صحبت می‌کنیم. با ما باشید.

تغییرات مفصل زانو در آرتروز

ساییدگی زانو معمولاً با ظهور آسیب در غضروف مفصل شروع خواهد شد. با گذر زمان، سطح غضروف ناصاف شده و مفصل دیگر نمی‌تواند به‌نرمی حرکت کند؛ درنتیجه مفصل زانو در جای خود گیر می‌کند و ساییده می‌شود. افزایش میزان اصطکاک در این ناحیه منجر به التهابات دردناک در این قسمت خواهد شد. در چنین وضعیتی که به آن آرتروز فعال می‌گویند، همواره دردی دائمی احساس می‌شود.

آرتروز زانو را متوقف کنید!

شما می‌توانید با انجام برخی از تمرینات ورزشی مناسب، آرتروز زانو خود را متوقف کرده و زندگی فعالانه‌ای داشته باشید. مبتلا شدن به آرتروز دیگر به معنای صرف‌نظرکردن از فعالیت‌های موردعلاقه‌تان نخواهد بود. راه‌های زیادی برای توقف این مشکل وجود دارد که یکی از نتیجه‌بخش‌ترین آن، انجام برخی حرکات اصلاحی مرتب در طول روز است. البته درمان ساییدگی زانو با حرکات اصلاحی تنها درصورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که تحت‌نظر یک متخصص فیزیوتراپیست بادقت و به طور مداوم پیگیری شود. انجام حرکات در خانه و به‌تنهایی ممکن است به وخامت مشکل آرتروز زانو شما بیانجام
تمرین‌های منظم روزانه برای بهبود وضعیت مفاصل

حرکات اصلاحی برای بهبود ساییدگی زانو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، درمان ساییدگی زانو با حرکات اصلاحی یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش درد و بهبود شرایط مفاصل است. هرچند بایستی این حرکات تأثیرگذار را در حضور یک فیزیوتراپیست و تحت‌نظر او دنبال کنید؛ اما برخی حرکات ساده مانند حرکات کششی را می‌توان در خانه و به‌آرامی انجام داد. دقت کنید که انجام ورزش‌های سنگین و قدرتی و یا اشتباه انجام‌دادن حرکات ساده نیز می‌تواند منجر به افزایش شدت ساییدگی شود. در اینجا به معرفی برخی حرکات ورزشی ساده خواهیم پرداخت.


اسکات

برای انجام درست حرکت اسکات ابتدا بایستید و پاهایتان را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. سپس دست‌ها را روی ران‌هایتان قرار دهید یا به جلو دراز کنید. همچنین می‌توانید برای حفظ تعادل، پشتی صندلی را نگه دارید. قفسه سینه را بالا نگاه ‌داشته و زانوهایتان را خم کنید. باسن را حدود 25 سانتی‌متر پایین بیاورید.
وزن بدنتان را در مرکز پاشنه نگه دارید و مراقب باشید که از ناحیه کمر خم نشوید. در هر بار حرکت اسکات به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید، سپس پاشنه‌های پا را به سمت پایین فشار داده و به‌آرامی به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را بسته به وضعیت زانوهایتان 4 تا 5 روز در هفته انجام دهید. در هر روز بین 30 تا 60 بار این حرکت را تکرار کنید. فراموش نکنید یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان ساییدگی زانو با حرکات اصلاحی حرکت اسکات است.


کشش عضلات چهار سر ران


صاف بایستید. زانوی چپ را خم کرده و مچ پا را بگیرید. به‌آرامی مچ پای چپ خود را به سمت باسن بکشید. مراقب باشید پا را تا جایی بکشید که احساس ناراحتی به شما دست ندهد. برای حفظ تعادل بدن می‌توانید از دیوار کمک بگیرید. تلاش کنید 30 تا 60 ثانیه در این وضعیت ثابت بمانید؛ سپس این حرکت را برای پای راست هم تکرار کنید. این تمرین را 3 بار در روز و 6 تا 7 روز در هفته انجام دهید.

لزوم کمک گرفتن از متخصص فیزیوتراپیست در جریان درمان

کشش ساق پا

برای کشش ساق پا ابتدا صاف ایستاده و وزن بدن را به‌صورت متعادل روی هر دو پا کنترل کنید. با زانویی که دچار آرتروز است روی پا ایستاده و پای سالم خود را از روی زمین بلند کنید. پاشنه پای دردناک را آرام‌آرام از روی زمین بلند کرده و سپس دوباره روی زمین برگردانید. این حرکت 20 بار در روز و برای 6 روز در هفته تکرار شود.

سرسره دیواری

کنار یک دیوار ایستاده و پشت بدنتان را مماس با دیوار قرار دهید. دقت کنید پاهایتان در فاصله 15 سانتی‌متری از دیوار باشد و پاها در فاصله 30 سانتی‌متری از یکدیگر قرار بگیرند. آرام زانوها را تا 45 درجه خم کنید و باسنتان را روی دیوار به سمت پایین بلغزانید. سپس دوباره به وضعیت اولیه برگردید. این حرکت مهم را می‌توانید 30 تا 45 بار در روز و 4 روز در هفته انجام دهید.


نتیجه‌گیری


درمان ساییدگی زانو با حرکات اصلاحی یک روش غیرتهاجمی و سالم برای کمک به کاهش درد در موارد خفیف بیماری است. تمرینات ورزشی که تاثیر مثبتی در تقویت عضلات زانو دارند، از بروز آسیب بیشتر به پاها جلوگیری کرده و به انعطاف‌پذیری ماهیچه‌های این نواحی کمک می‌کنند. البته نکته مهم دراین‌باره اهمیت مشورت با متخصص فیزیوتراپیست است. فراموش نکنید تمرینات اصلاحی باید با کمک یک متخصص و تحت‌نظر وی انجام شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0